Boon, Steele & Van Der Hart: SØVN

Som mange helt sikkert har skjønt er ikke jeg og søvn så gode venner. Når jeg tenker etter er det vel egentlig selve natten som er et problem. Søvnen i seg selv er jeg veldig glad i og setter utrolig stor pris på når jeg får tilbrakt tid i den tilstanden. Jeg har lenge hatt lyst til å ta fatt på kapittelet om søvn i Boon, Steele og Van Der Hart boken, men jeg har ikke hatt ork før nå. Siden jeg har en svært hektisk tid foran meg som student, kommer jeg til å være mer avhengig av søvn enn tidligere og derfor bestemte jeg meg for endelige å ta en titt.

Søvn er utrolig viktig! For lite søvn kan gjøre hverdagen fremmed og totalt umulig. Symptomer blir veldig forsterket og iallefall jeg går lett i en tåke av vrangforestillinger om jeg ikke sover skikkelig. Som sist da jeg ikke hadde sovet på 3 netter. Det resulterte i at jeg fikk anfall på skolen, foran både andre studenter og lærere. Den type anfall faller under noe som heter «Somatoform Dissosiasjon», «Pseudo seizures» heter det og minner om epileptiske anfall og kan se veldig skremmende ut (har jeg hørt). Men dette vil jeg gjerne komme tilbake til i et eget innlegg. Jeg må bare få tatt igjen litt på litteratur-fronten for å kunne skrive noe om et slikt omfattende tema/fenomen.

Dette innlegget skal handle om søvn. Herr. Bart har undret seg lenge over hvorfor jeg ikke får sove på kvelden/natten og heldigvis har han sluttet med kommentarer som:

Det er bare å legge seg til rette og lukke øynene!

For så enkelt er det altså ikke… Boon, Steele og Van Der Hart tar for seg SØVN i del 3, kapittel 9 i boken «Coping with trauma-related dissociation».

Personer med komplekse dissosiative lidelser strever ofte med søvnproblemer og forfatterne nevner følgende typer (Jeg har markert med fet skrift, de som angår meg):

  • Vannskeligheter med å sovne
  • Hyppige oppvåkninger
  • Våkner for tidlig om morgenen
  • Sover ikke dypt eller godt, og føler meg derfor ikke trøtt
  • Vansker med å våkne eller bli vekket av andre
  • Overdrevet søvning (for eksempel faller i søvn i løpet av dagen.) Dette kan være forårsaket av forskjellige deler, men kan også være en søvnforstyrrelse (hypersomnia).
  • Forstyrret søvnmønster (for eksempel at du sover om dagen og er våken om natten)
  • Utsetter tidspunkt for legging, fordi du er redd for å sovne eller å legge deg i sengen.
  • Være svært redd om natten og/eller få panikk
  • Flashbacks eller hallusinasjoner rett før du sovner eller våkner
  • Mareritt
  • Gå i søvne
  • Skjære tenner
  • Tisse i sengen
  • Urolige ben
  • Dissosiative deler som er aktive om natten
  • Søvnapnè
  • Narkolepsi

Søvnvansker kan variere over tid og ha forskjellige årsaker. Det at man bærer på vonde erfaringer kan gjøre det vannskelig å sove. Det blir mørkt og stille og hjernen begynner ofte å jobbe på høygir. Hvis du (jeg vet at jeg gjør det iallefall) vanligvis unngår traumeminner, vil de lettere dukke opp når du ikke lengre har arbeid eller andre aktiviteter som holder deg opptatt. I tillegg har mange opplevd vonde ting om natten og er derfor redd for mørket og for å legge seg i sengen. Denne redselen er ofte fremtredende hos indre deler som lever i traumetid eller i det «virkelige den gang» som jeg kaller det.

Frida er den delen i meg som er redd i natten. Jeg har vært redd for å sovne så lenge jeg kan huske og det er faktisk litt pinlig å måtte fortelle at jeg fortsatt ikke tørr å sove med lyset av. Da jeg flyttet hjemmefra sov jeg aldri i sengen min, men på den harde og kalde skinnsofaen som var en halv meter for kort. Bare for at jeg kunne ha på tven til jeg omsider sovnet av utmattelse. Det er også litt eller ganske pinlig å fortelle at jeg (dvs Frida) sover med en bamse i sengen! Min opplevelse er at hun har funnet en liten trygghet ved å ha den der. Når jeg skriver at jeg syntes det er pinlig, så er det min følelse om meg selv. Om hvem som helst annen hadde kommet til meg og fortalt meg dette, ville jeg forstått og respektert det 100%. Hvorfor er det slik at man har større forståelse for andre som gjør nøyaktig de samme tingene som deg selv? Jeg tror kanskje det har noe med skam å gjøre. Når disse tingene gjelder meg, kjenner jeg på skammen som ligger bak behovet for å sove med lyset på og med en bamse i armene. For det er jo en grunn til at dette er et behov i utgangspunktet. Og det er den grunnen jeg føler stor skam for når alt kommer til alt.

Boon, Steele, Van Der Hart kommer med forslag i boken til hvordan du kan jobbe med å gjøre situasjonen om natten bedre.

Forsøk i slike situasjoner å jobbe med forankring, indre empati og med å forsikre alle deler av deg selv om at du er trygg «her og nå».  På grunn av hendelser i fortiden er det sannelig ikke rart at du, eller deler av deg, føler seg ensom, sårbar og ubeskyttet i mørket eller når du sover. En logisk konsekvens er at du, eller deler av deg, reagerer med å bli mer skvetten, redd og overaktivert. Hvis du klarer å trygge og roe ned alle deler av deg selv, vil du oppleve færre problemer om natten.

nightmare_by_jerry8448-d3598pw

Frida står ikke opp om natten, hun er for redd til det. Men jeg vet at andre deler i meg har gjort det tidligere. Men det var mer aktuelt før enn nå. Fredriksen for eksempel, var et nattmenneske. Ofte kunne jeg våkne opp og finne bevis på at han (dvs jeg) hadde vært våken og holdt seg opptatt med ett eller annet. Skrevet brev blant annet, sinte brev til mennesker som har sviktet.

Andre ting dette kapittelet forslår for å bedre søvnkvaliteten er å gjøre soverommet til et behagelig sted. Dekorer og innrede rommet slik at alle delene i deg kan føle trygghet og bruk ankrene til «her og nå» som ble beskrevet i kapittel to (Trykk her for å ta en titt). Jeg har mine rutiner før jeg legger meg. Jeg går inn i hvert rom og sørger for at vinduer er lukket og dører låst (dette sier jeg høyt til meg selv for å være sikker på at jeg har sjekket, eller så vet jeg at jeg kommer til å lure på om jeg låste eller ikke). Boon, Steele, Van Der Hart skriver også om å forberede alle deler av deg selv på å sove ved å forsøke å ta kontakt med dem og finne ut så mye som mulig om alles bekymringer eller behov knyttet til søvn. Indre samarbeid er viktig!! (Det har Fru. Grå sagt nok ganger til å få budskapet godt plantet i hjernebarken min). Dvs:

Hvis du kan kommunisere og forhandle med disse delene av deg selv, og gi rom for personlig tid jevnlig i løpet av dagen, vil du se at den nattlige aktiviteten reduseres drastisk.

Resten av kapittelet tar for seg hver og en av søvnproblemene og beskriver enkelt hvordan du kan jobbe med det. Det som går igjen er dette med å finne tilbake til holdepunkter i «her og nå». Først ved å bruke ankrene, snakke til seg selv, skru på lys, stå opp av sengen, gjøre ting som avleder, gjøre ting som hjelper deg med å føle deg tilstede, pusteøvelser, strekkøvelser, føle på ting osv.

Det høres enkelt ut, ikke sant? 🙂 Det høres faktisk irriterende enkelt ut. Men jeg har lært over en lang tid at dette er beintøft! Men at dette med indre samarbeid er viktig for å ha en stabil hverdag! Og indre samarbeid er noe jeg helt ubevisst har fått antydninger til med tiden. Selv om det ikke er helt 100 % enda, så er det mye bedre enn det var en gang i en fjern fortid i en annen verden! Det rare er at det skjer rett foran øynene mine, uten at jeg hverken forstår eller ser det idet det skjer. Men i en tid foran, når jeg ser bakover, går det opp for meg at det funker! Sakte, men sikkert… Og en dag vil kanskje til og med jeg, bli hel og tørre å slukke nattbordslampen om kvelden..

2 kommentarer om “Boon, Steele & Van Der Hart: SØVN

  1. Har ikke klart å bli venn med søvnen selv enda, for meg varierer det og jeg kan og i perioder nesten sove litt for mye igjen, langt inne i dvale…

    Håper du får bedre søvn etterhvert ❤

    • Ja, noen ganger trenger man å hente seg inn og ta igjen litt søvn! 🙂 Det er slitsomt, men på en eller annen måte klarer kroppen min å holde det gående en stund… Natten og jeg skal nok bli venner med tiden, vi har bare noen mysterier som er nødt til å bli oppklart! Alt til sin tid 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s